maandag 2 januari 2012

Kerstmis en Nieuwjaar!

Oi lindo´s!

Eerst en vooral een prettig Nieuwjaar en een zalige kerst! (straks daar meer over)

Wat heb ik de laatste weken zo allemaal uitgespookt, wel ik heb vooral genoten van de rust van de vakantie! Ik ben samen met Inge, het andere Belgische meisje, wat gaan kerstshoppen. Daarna heb ik de nacht bij haar door gebracht. Gezellig eens een Nederlandse babbel met iemand die in de zelfde stad leeft en min of meer hetzelfde meemaakt. Ik ben ook heerlijke vis gaan eten bij een vriendin thuis! En een paar keer naar het centrum geweest met mijn oudste zus en haar vriend.




Toen was Kerstmis daar, helemaal anders dan in België, wat had je anders gedacht! Het feest begon dit jaar niet om 19 uur maar pas om 22 uur. Na een uurtje gezellig zitten praten met de 19 gasten konden we onze magen gaan vullen aan het buffet dat moeder gemaakt had. Rijst met rozijnen, kip en verschillende salades stonden op het menu. Wat ook een heel verschil is (iedere dag trouwens) is dat zij hun eten niet graag super warm eten, liever op een temperatuur waarbij je niet meer hoeft te blazen. dan hadden we nog een halfuurtje voor het twaalf uur was. Om twaalf uur werden de glaasje schoon getikt en begonnen we aan de cadeautjes. ´amigosecreto´ zoals dat hier heet. Iedereen had op voorhand een naampje getrokken en had een cadeautje gekocht voor die persoon. Ik kreeg een Braziliaanse voetbal tshirt en Braziliaanse havaianas (flipflops dat iedereen hier draagt). Van mijn mama kreeg ik nog een voetbal tshirt van de ploeg inter. De dag erna was het kerstdag en was het weer 45 graden, echt te warm! De mensen kwam terug om de resten van de dag ervoor op te eten en een paar nieuwigheden. Al snel zaten alle mannen in het zwembad om af te koelen, en dat was zeker ook te verstaan!

Een weekje later was het tijd voor het nieuwe jaar in te zetten. Mijn jongste zus was er niet bij aangezien zij in Sao Paulo zit met haar vriend en zijn familie. Ik ging dus met mijn oudste zus, moeder en vader naar tante Sonia. Terug kwammen me maar toe tegen 22 uur. Om te eten was het rijst met rozijnen en mais, zwijn (want kip op oudejaar is verboden) en nog een paar salades. Mijn moeder had als dessert ook iets gemaakt met banenen en ik denk manga, twas smullen geblazen! Om het een klein beetje Belgisch te maken had ik de belgische witte mignonettes mee. Om 12 uur klonken we met een glaasje op het Nieuwjaar. Ook moest iedereen in het wit gaan. Dat doet iedereen hier trouwens, teken van zuiverheid. Je kan ook in kleuren gaan maar dat heeft dan een betekenis, ik weet bijvoorbeeld dat rood wil zeggen dat je verliefd bent.

Nu zal het een eindje duren voor ik hier nog iets zal posten want ik vertrek namelijk woensdag voor een kleine maand op rondreis door Brazilië. Ik zelf zit in het Westen en ga via centraal Brazilië naar het Oosten (de kust) trekken, waar ik onderandere naar Rio en Vitoria zal gaan!

Veel groetjes
Freya x.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten